Jomi Cosmetics, dagje Paramaribo, Cola kreek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu Jomi Cosmetics, dagje Paramaribo, Cola kreek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu

Jomi Cosmetics, dagje Paramaribo, Cola kreek

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

12 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

Donderdag 9 maart , Joni cosmetics

Vandaag weer een bewolkte regen dag. Het komt met bakken naar beneden. Aan het einde van de morgen werd het en beetje beter. We gaan met de auto naar Paramaribo. Er is een bedrijfje dat zeep en ander cosmetische producten maakt. Het ligt aan de Schimmelpenninckstraat 17 “ Jomi cosmetics”. De eigenaar gaf ons uitleg over wat er in de zeep en andere producten zit. Het zijn bijna allemaal producten met ingrediënten uit Suriname o.a. Awarra , Aloe vera, Cocos, Cassave, Acai, Anona etc. Ze hebben ook een winkel in Rotterdam en staan ook op internet. We hebben de zaak bijna leeg gekocht, want zo’n een kans voor die prijs krijg je niet gauw weer. Toen we wilden vertrekken begon het weer heel hard te regenen. De straat stond helemaal blank. Maar gelukkig het water kwam niet hoger dan 20 cm.
Door de stad lopen is geen optie. We hadden gelukkig het adres van een grote mall . De Hermitage mall aan de Lallarookh weg ,waar ook koffie en gebak te krijgen is.
De auto aan de kant gezet en onder de paraplu op zoek naar de koffieshop. Na wat vragen hadden we het gevonden Een luxe zaak met allerlei soorten koffie en grote stukken taart.
Thuis gekomen weer lekker gekookt, een lekkere maaltijd met antroewa, uien, knoflook, taugé, kip kruiden en rijst.

Vrijdag 10 maart Een dagje Paramaribo.

Het is inmiddels weer droog, zonnig en warm. Na drie dagen regen waren we daar ook wel aan toe. We zetten de auto neer op een zandweg langs de palmentuin , richting Vat. Vandaar kan je zo naar de Waterkant lopen. Eerst naar de kruidenmarkt. Deze ligt links van de overdekte grote markt. De kruidenmarkt wordt ook wel heksenmarkt genoemd. De verkopers, eigenlijk alleen maar verkoopsters, zijn bijna allemaal marrons , dus bosnegers. Deze mensen willen niet gefotografeerd worden. Ik kwam de hal binnen, zag al die soorten bladkruiden, stukjes hout, knollen oliën en wilde een foto maken en kreeg direct ruzie met een aantal vrouwen. Ik zei nog dat ik hen niet ging fotograferen, alleen maar een overzicht. Maar ze waren boos en zeer onvriendelijk. Een sfeer van bakra wat heb je hier te zoeken. Als je vroeg welke kruiden het zijn en waar voor ze dienen krijg je geen antwoord. Ik denk dat het voor rituelen, ziekten en vaginale stoombaden is. Schaamteloos fris en ongelofelijk strak . Wasi androsei . Zoals het ook i n Nederland per internet wordt aangeboden.
Voordat we naar de markt gingen hadden we bij de Waag koffie gedronken. Leuk gebabbeld met Richard uit Zoetermeer. Hij was net een paar dagen in Suriname en we hebben wat tips uitgewisseld. Net buiten gekomen rakten we in gesprek met een echtpaar en twee jongelui die discussieerden over de staat van onderhoud, verwaarlozing, van de monumentale panden. Ze zijn op een vakantieadres in Domburg. Toevallig herkende ik ze van een blog van waar ben je nu. Dat is het blog war ik ook op schrijf. Na de kruidenmarkt naar de groentemarkt er naast. Deze markt is gezellig en de mensen zijn vriendelijk. Bananen gekocht voor 1 SRD, dus een klein beetje meer dan een dubbeltje. Verder nog Pommerak, een mooie en lekkere vrucht. Verder nog kleine zakjes groente zaden gekocht voor thuis o.m. kouseband, madam Jeanet, Antroewa, sapropo .

De boekhandel VACO op gezocht aan de Domineestraat, een goede boekhandel en lekker koel. Met naast Surinaamse boeken ook tijdchriften als Libelle en Margriet, en verder natuurlijk de Nederlandse roddelbladen en niet te vergeten Voetbal international.

Iets gegeten in het Surinaams warenhuis Lucky store aan de Jodenbreestraat. Weer terug naar de auto en bij het Vat nog wat koels gedronken. Zo is deze dag ook weer goed besteed.

Zaterdag 11 maart Een dagje Cola kreek.

De Cola kreek ligt in de buurt van Zanderij op de weg naar het indiaanse dorp Matta. De verbindingen daar naar toe zijn prima.
Volgens de meeste Surinamers komt de naam van de kleur van het water die door he blad van het oerwoud bruin, cola achtig kleurt. Een ander geschiedenis zegt dat de naam is ontstaan doordat de Amerikaanse militairen die hier in de 2e wereldoorlog gelegerd waren bij het vliegveld zanderij er die naam aangegeven hebben. De Amerikanen dronken toen al veel cola en zagen in het water de gelijke nis met hun cola.
Het recreatieoord is vooral een dagressort en is goed verzorgd . We hebben er patat met kip gegeten, Surinaamser kan het toch niet. Lekker aan het water gezeten en zo nu en dan een duikje in de frisse colakreek.

Bij thuiskomst werden we verrast met een groep prachtige roestbruine en donkerbruine brulapen aan de andere kant van de kreek.

Zondag 12 Een childag . lekker koffiegedronken op ons eigen terras.
Wat zaden gezaaid. De eerste serie kwam niet goed op. Nu wat betere grond gebruikt en maar afwachten. Arnold en Bertus hebben wat boompjes geplant. Cacao en Cashew noot.

• 12 Maart 2017 - 20:04

Alie:

Leuk al die verhalen van jullie, vooral doorgaan met genieten, luitjes.
    Groeten vanuit Gasselte.

• 13 Maart 2017 - 10:54

Inge:

Hoi,

Jullie hebben echt een toptijd in Suriname he!
    Ontzettend leuk om de verslagen te lezen.

Wij waren sinds woensdag in Belt-Schutsloot; na de winter is daar veel
    te doen en ik ben het weekend vanuit Meppel naar Scheveningen geweest,
    naar Carolien; was heel gezellig.
    Fijne tijd nog, liefs Wim en Inge