2,3 en 4 maart Sangkoko,Manado, Gorontalo - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu 2,3 en 4 maart Sangkoko,Manado, Gorontalo - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu

2,3 en 4 maart Sangkoko,Manado, Gorontalo

Blijf op de hoogte en volg Marja

04 Maart 2013 | Indonesië, Sulawesi Island

2,3 en 4 maart Tangkoko,Manado, Gorontalo

Zaterdag 2 maart eerst uitslapen en s;middags om twee uur hebben we en taxi gehuurd naar Menado. Elly en Brian, de twee jonge amerikanen reizen met ons mee dat scheelt ons en hun in de prijs.
Ze rekenen hier vreem 1 auto twee personen 250.000 rupia en 4 personen 300.000 ;dezelfde auto,de zelfde afstand . Maar goed gedeeld door 4 is het toch goedkoper.

Wij blijven in Manado voor 1 nacht , zij gaan naar Tomahon , de vulkanen beklimmen.

3 maart, W hebben een kijang geregeld, 7 persoons shared taxi.
We zijn net klaar als om halfacht de taxi er al is. Eerst wat rondjes draaien en klanten oppikken, daarna naar het bureau en betalen en dan om ongeveer 9 uur echt op pad naar Gorontalo. We reden door een prachtig landschap ; heel groen, veel kokosnoten palmen en regelmatig stukken van de kust en of rijstvelden . Erg bergachtig veel bochten de chauffeur bleef maar vol gas doorrijden en al toeterend inhalen in bochten of zelfs bij tegenligger. Maar goed wij bleven iedeereen voor. Om twaalf uur makan? Ja daar hadden we wel trek in , maar het duurde nog een klein uurtje voor we bij het rstaurant waren. En hier natuurlijk weer rijst en vis, De vis was een heerlijke gegrilde tonijn, en natuurlijk sayur boontjes. Het tweede stuk duur altijd langer dan het erste gedelte, moe en een beetjhe dizzy van de bochte draaien het getoeter, de tegenliggers. Uiteindelijk om half zes draaiden we de parkeerplaats van New Melatti op. Was dit wel de Melatti die wij bedoelden, gelukkig wel het oude Melatti was even buiten gebruik en wordt volgend jaar gerenoveerd. Maar New Melatti was volop in bedrijf . We konden de laatste kamer krijgen, wel eens waar voor drie personen. Maar dan heb je ook wat. Op de Pasar malam gegeten ; lekkere soto ayam. In het hotel hebben we de boot met cabin beproken. Dinsdagavond om acht uur vertrekt de boot . We hebben inmiddels ook een guesthouse gereserveerd 0op het eiland Kadidiri.

4 maart met de bentor op stap.

Na het ontbijt , indisch dus weer rijst een bentor gehuurd. Er is niet veel te doen hier , maar genoeg voor een dagje sightseeing. Eerst naar de oud koloniale huizen gekeken. De best bewaarde van Indonesie. We hebben een huis villa Bone van binnen bekeken. De familie die er woonde vond het erg leuk dat we interesse in hun huis hadden. Daarna naast een oud fort Otanaha uit de Spaanse periode . Zo rond 1600; dus nog voor de Nederlanders hier arriveerden. Dat was even een tegenvaller , we moesten ruim 400 treden omhoog om bij de Benteng te komen. En dat in de hitte van het middaguur. Bovengekomen was het echter geieten van het uitzicht, Het hoogste gedeelte van de Benteng was gerestaureerd. Vaak is een fort/benteng op zee gericht, maar her op een brede vallei.
Gelukkig hadden we de warmwaterbronnen voor de volgende stop op ons programma. Geen legionairsbacterie zou het hier kunnen overleven, ontzettend heet. Arnold riep al mijn voet is verbrand , dat viel wel mee. Maar ontzettend heet was het wel. Maar je knapt er wel van op. Terug bij het hotel het oudere gedeelte bekeken. De eigenaar is de kleinzoon van de Nederlandse havenmeester. Prachtig om te zien. En natuurlijk weer naar de onvermijdelijke avondmarkt; lekker eten in de openlucht. Morgen vertrekken we naar de Togian eilanden dus waarschijnlijk geen internet.