Trekking Toraja en verder naar Sengkang - Reisverslag uit Sengkang, Indonesië van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu Trekking Toraja en verder naar Sengkang - Reisverslag uit Sengkang, Indonesië van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu

Trekking Toraja en verder naar Sengkang

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

29 Maart 2013 | Indonesië, Sengkang

21 en 22 maart Trekking Toraja

We maken een trekking van twee dagen. Om negen uur komt Otto en .zijn schoonvader voorrijden met het busje. We rijden richting het noorden . We nemen een afslag de bergen in. Het ging langs hele smalle slechte weggetjes met leuke kleine dorpjes in Torajastijl. Steeds maar verder omhoog. Om tien uur werden we afgezet in een niet te beschrijven prachtig landschap van bergen, dalen, doorkijkjes, dorpjes , kerkjes , rijsterrassen , sawah s overal. Op het land overal mensen aan het werk. De mannen doen het zware werk, het omploegen, vlak maken etc. De vrouwen planten de jonge rijstplantjes. Onderweg hebben we gepcknicked in een klein dorpje. Otto had de nassi campur meegenomen. De bordjes kregen we van een mevrouw van het dorp. We zaten ondereen rijstopslag huis op poten. Ook hier in de dorpjes de traditionele huizen in TorajaTongkonan stijl. Zo’n huis is van de hele familie. En van hun clan. Dit dorp heeft geen stroom en geen water .
De rijst die ze verbouwen hebben ze voor zichzelf. Ze verdienen wat geld met het verbouwen van cacao en koffie, robusta en arabica.
Langs de weggetjes weinig bloemen. Om drie uur waren we bij het dorp (ongeveer 200 inwoners) waar we gingen slapen.
We slapen ineen zeer eenvoudig authentiek huis. De trap vanaf buiten , met treden die we ongeveer moesten beklimmen naar onze eenvoudige kamer. Matras met dekens. De mandi en toilet waren achter het huis. Dus savonds even de zaklantaarn mee. Het eten bestond uit een traditionele maaltijd. Ayam bawang en sereh in een bamboekoker die op een houtvuur werd gegaard. En uiteraard kwam daar nog sayur en nassi putih bij.
Aan het eind van de middag begon het goed te plensen. Elke dag regent het hier in de namiddag. Je moet dus zorgen voor de regen binnen te zijn. Om acht uur lagen we in bed , wat moet je anders in het aarde donker. Ja met de kippen op stok. Ondanks dat het bed wel erg hard was hebben we redelijk geslapen en waren met het kraaien van de haan zo tegen zessen wakker. Het ontbijt bestond uit pancake van cassave meel en scrumbeld egg van de scharrel kippen. Het weer was weer prachtig met strak blauwe lucht. Om acht uur waren we al weer op pad. Gisteren uitsluitend bergafwaarts , nu op en neer. Pittig bij de oplopende temperatuur. Ook nu weer veel mensen aan het werk in de rijstvelden en overal de buffalo’s die uitsluitend voor de begrafenis rituelen worden gebruikt. Voor de bewerking van het land wordt als het kan de japanse buffel gebruikt dwz. de gemotoriseerde trekker. Het was een geweldige belevenis zo door het landschap te lopen. Om twee uur hadden we het eindpunt bereikt en stond de schoonvader van Otto weer met het busje klaar. Nu nog een uurtje naar beneden via smalle weggetjes en dan zijn we weer in Rantepao.

22 maart Vertrek Rantepao naar Sengkang .

Otto is altijd precies op tijd. Fijn om een heel busje voor jezelf te hebben voor zo een lange rit. Schoonvader kwam niet mee; dus Otto reed zelf, pittig maar heel voorzichtig. Weer een heel ander landschap. Eerst door de bergen van Toraja en even rusten bij de erotic mountain . Nou we zagen het direct, geen twijfel mogelijk. .. Daarna uitgestrekte rijstvelden in een vlakke omgeving, zoiets als de Wildervanksterdallen maar dan geen aardappels maar rijst. Deze omgeving is de rijstschuur voor geheel Oost Indonesie. In Sengkang is zijde cultuur en verwerking. Allemaal huisvlijt. Silkweaving. Silkwormfarms. We hadden een primahotel , Pondok Eka. Warmwater en langzaam internet. Na even rusten weer op pad. Om vier uur met de boot van een vriend van Otto naar Danau Tempe meer. Dit meer staat bekend om zijn watervogels en drijvende dorpen. Bij een van de drijvende huisjes hebben we binnen gekeken . We kregen er thee met gebakken banaan. Pisang goreng.

• 29 Maart 2013 - 19:08

Aafke Bergman:

Hoi Marja en Arnold, fijn eindelijk weer eens te kunnen lezen dat jullie het fantastisch hebben. Jammer dat Arnold ziek was, maar gelukkig is ie weer opgeknapt. Nog heel veel plezier. Groet Aafke

• 30 Maart 2013 - 09:46

Amelie Van Den Berg Van Saparoea:

Hai, Marja en Arnold,

Eindelijk weer weer wat te kunnen lezen over jullie reis. Zo te zien hebben jullie het fantastisch. fijndsat Arnold weer gezond is. groetjes, Amelie