Naar Tidore - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu Naar Tidore - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu

Naar Tidore

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

22 Februari 2013 | Indonesië, Sulawesi Island

Maandag 11 februari afscheid van Ternate, welkom op Tidore.
Vanmorgen kregen we plotseling het besef er klopt iets niet met de tijd en ja hoor de laatse tijdzonewijziging niet doorgevoerd. In plaats van om half negen ontbijt bleek het half tien te zijn. Uitgecheckt uit ons luxieus hotel. Wandelend naar beneden om een goedkope taxi te vinden . Voor de helft van de prijs van de hoteltaxi. De haven lag bomvol met grote ferry schepen en tientallen kleine speedboten. Elke booteigenaar wil wel een charter nnar Tidore verkopen. Tegen een waaarschijnlijk veel te dure prijs van 60.000 rupia met de speedboot naar de overkant in zeven minuten naar Rum op Tidore. De overkapte speedboot met twee zware Johnsons maakt dan ook een enorme snelheid.
In Rum stonden bij de haven de Bemo’s = minibus al te wachten. Bijna het gehele eiland rond gereden naar Soasi, de hoofdstad van Tidore. Hhet guesthouse –pernigapan Saroja- ziet er goed uit . Terras aan zee met zicht op Halmahera. Wel eenvoudige kamers. Ook hier zijn geen toeristen. Wezijn deenigste europeanen in de stad, dus het hallo Mister is niet van de lucht.
We zijn even naar het de kraton van de Sultan gelopen, maar noemand aanwezig.Daarna naar een benteng = fort geklommen.De forten hier zijn oorspronkelijk Portugese forten ,die hier voor de Nederlanders VOC zaten.
Vanavon heerlijk Ikan en Ayam gegeten aan de waterkant. Morgen gaan we de rest van het eiland bekijken en dan met de boot naar Halmahera.