van nickerie naar paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu van nickerie naar paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu

van nickerie naar paramaribo

Door: marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

01 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Donderdag 26 Febr.

Nickerie is de tweede plaats van Suriname , maar doet erg dorps aan , heel rustig. Er is niet veel verkeer. Ik denk dat we de enige gasten zijn in het hotel. Meer personeel als gasten dus. Het weer is wat onrustig. Veel bewolking met zo nu en dan een buitje. Maar het blijft warm, ook al zei iemand. "Koud vandaag" Na het ontbijt eerst even naar de markt . De markt is nog geen vijf minuten lopen van ons hotel. Er is heel veel groente en fruit te zien zoals kouseband, alle soorten paksoi mango;s (manja) , okra, awarra (gele vruchten) . Er was ee afdeling vis met kleine kwi kwi visjes en reuze grote vissen , een soort meerval. De goenten en fruit worden per hoop verkocht. Bakjes netjes opgestapelde vruchten als sinaasappelen en tomaten. Na het ontbijt met jus en manja zijn we weer vertrokken richting Paramaribo.
Op de terug weg langs het dorpje Wageningen. Eens een modeldorp, Nu een vervallen rijstfabriek van de de Stichting Machinale Landbouw, veel verwaarloosde houten huizen. Hotel de Wereld was gesloten. Al met al werden we niet vrolijk van wat eens het modeldorp van een nieuw rijstgebied was. We zagen nog wel het beeld van Alida. Alida was een slavin die door een plantersvrouw Susanne de Plessis was mishandeld. Susanne liet een borst van Alida afzetten en zette die op het bord van haar man. Zo je wou toch graag Alida, nou vreet haar maar op.

De dorpjes langs de weg in Coronie zijn wel mooi. Daar hebben we parwa honing gekocht, honing van de mangrove bomen, kom daar eens om in Nederland. Verder verkopen ze in stalletjes langs de weg veel coscosdrankjes. (koude cocos) . In Coronie nog even gekeken bij de nieuwe zeedijk. Want de zee kalft hier veel lnd af. In het Saramacca district hebben we nog even rond gekeken in Groningen. We hebben nog even gezocht naar de fundamenten van het oude fort Groningen die bloot gelegd zouden zijn, maar die liggen inmiddels al weer onder het gebouw vad het districtssecretariaat.