Jodensavanne - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu Jodensavanne - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu

Jodensavanne

Door: marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

01 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Zaterdag 28 febr.

In Bigi Pan was een stel Nederlanders die graag naar deJodensavanne wilden gaan .Wij waren ook van plan te gaan en zo gingen ze zaterdag gezellig met ons mee.Om 9 uur hadden we afgesproken bij hun hotelRoyal Torarica . Ze stonden ons al op te wachten voor het hotel.De weg ging weer langs de bauxiet industrie Suralco en bij paal 32 moesten we afslaan naar Carolina. Plotseling stak er een zwart best de weg over . Het was een miereneter. De oude brug bij Carolina was kapot gevaren en jarenlang was er een veerdienst. Gelukkig was afgelopen november de nieuwe brug iklaar. De nieuwe brug ligt opeen andere plaats mdat de rivier daar smaller is. Geen bewegwijzering. Dus kwamen we bij de oude kapotte brug aan. Op de kapott brug , die we een eind op konden lopen zagen we de nieuwe brug liggen. Wij een eindje terug gereden en amen de afslag naar links, een bauxiet weg op die naar de nieuwe brug liep. De brug over en weer geen verwijzing naar de Jodensavanne. We waren al weer veel te ver gereden en kwamen uit bij Blaka Watra (wart water) Jopie Pengel had hier in de krek zijn eigen zwembad. Nu open voor een ieder. Het regende wat anders hadden we hier gezwommen. Terug gereden en bij het dorp Redi Doti , een indianen dorp, rechts af en daar stond een bord stond een richtingsbord naar de Jodensavanne. Nu zaten we goed. Bij aankomst plensde het. het. Dus maar even wachten in de auto.
In 1664 vestigden zich hier de eerste Portugese joden, ze waren verdreven uit Brazilie. Ze verbouwden hier suikerriet aan de Suriname rivier. In 1685 werd hier een Synagoge gebouwd. Alleen de ruine is er nog van over. In 1700 was de Jodensavanne op zijn grootst. Ze hadden toen 40 plantages en 9000 slaven. De savanne kwam in de 18e eeuw in verval. En de joden trokken naar Paramaribo. Pim de la Parra die de film Faja Lobbi heeft gemaakt satmt van deze joden af. Er zijn hier nog twee begraafplaatsen teruggevonden. Er is ook nog een geneeskrachtige bron. En toevallig hebben ze vorige week nog een zilveren munt gevonden. Heel mooi om dit alles te zien en op zo'een historische plek te zijn geweest. Terug via Domburg gereden. Arnold kan geen genoeg krijgen van de drempels.