plantages, plantjes en Surinam Candied Fruits - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu plantages, plantjes en Surinam Candied Fruits - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu

plantages, plantjes en Surinam Candied Fruits

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

05 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

Dinsdag 28 februari Katwijk, Mon Tresor en Wederzorg

Vandaag met de auto naar Mon Tresor. Dat ligt aan de Commewijne rivier . Vandaar kan je een bootje huren om naar de plantage Bakkie te gaan. We zin hier heen gereden om te bekijken of de auto daar veilig kan blijven staan voor een paar dagen. Op weg hier naar toe moesten we in Paramaribo eerst weer de Bosjesbrug over, langs Peperpot en na een eindje inTamanredjo links af richting Alkmaar. In dit gebied is veel groententeelt. Overal kraampjes langs de weg met vruchten en groente. Aan het eind van een zeer slechte weg rechtsaf een zandweg in naar Katwijk. Dit is ook een plantage. We moesten een smal plankenbruggetje over. We kwamen bij een cafeetje Mon Tresor, genoemd naar de voormalige plantage. Er kwam een man naar ons toe met de vraag of we mee wilden met de boot naar de overkant van de Commewijne rivier naar Kroonenburg. Hij moest een paar mensen ophalen. De rivier is hier heel breed en stroomt snel. Zoals gezegd aan de ander kant ligt de plantage Kronenburg. Snel weer terug naar Mon Tresor. In de slaventijd waren hier in de Commewijne honderden plantages. De meeste zijn weer overgenomen door de natuur dus geheel overwoekerd. Bij het café afgesproken dat de auto veilig achter het café kan staan. En voor 400 SRD worden we gebracht en gehaald naar Bakkie. Even bellen met Jurgen. Doen we een andere keer. Met de auto via de zandweg door gereden naar de plantages Katwijk en Wederzorg. Mooie plantages die nog min of meer functioneren. De KW koffie is bekend in Suriname.
Terug gereden via Nw Amstgerdam en Meerzorg. Het was een mooie rit in dit plantage gebied.

Woensdag 1 maart
Vanmorgen met de auto naar Kampong Baroe, naar het bedrijf Surinam Candied Fruits van Ruud Souverein.
Twee jaar geleden zijn we ook op het bedrijf geweest, toen was het net geopend door Bouterse. Ze maken er gekonfijte sukade, papaja , gember, ananas. Arnold heeft gedurende die twee jaar het bedrijf gevolgd via internet. En heeft af en toe contact met de eigenaar. Het gaat goed met het bedrijf. Ruud heeft vele plannen om uit te breiden. Er komt een tweede fabriek naast te staan , een ananas fabriek in Redi Doti en een cacao verwerkingsfabriek in Lelydorp. En is ook nog in de weer met pepers.
Zijn mede directeur, een leuke meid, heeft ons rond geleid in de fabriek. Mooi om te zien en te horen dat de hele omliggende bevolking hier baat bij heeft. De boeren voor de fruitteelt, en de vrouwen hebben ook werk in de fabriek.

Donderdag 2 maart
Het is weer donderdag , de dagen en weken vliegen voorbij. Vanmorgen wat planten gepoot in de toekomstige kruiden tuin. Bertus en Arnold hebben achter de openkeuken een stukje omgespit. Zwaar werk, want het is her zware vette klei en ook nog eens heel heet.
Jenny had zaadjes van AH gezaaid. Balkontomaatjes, kamillen en wortels en basilicum. Ik had wat mint uit de toen nog bevroren tuin uit Assen meegenomen. Gelukkig slaat het goed aan. De mint , waarschijnlijk de Marokaanse is voor de thee. Twee dagen geleden heb ik wat zaden gezaaid in een bak en die komen nu al op. Ja wat wil je met zon hoge temperatuur en luchtvochtigheid.
Ook genieten we van de kreek vanaf ons overdekt terras en zien veel bijzondere vogels , maar ook kaaimannen en leguanen. De brulapen laten zich ook af en toe zien. In de namiddag naar een tuincentrum met de naam Zaandam geweest . Het was groter dan we dachten, De meeste planten die ze te koop hebben zijn struiken en palmen. Jammer genoeg hadden ze geen zaden te koop.
Thuis gekomen heb ik lekker zelf gekookt. Dit maal kip met ui en knoflook, paksoi, kousenband ,pindasaus en rijst. Nu ik aan het schrijven ben en dus eigenlijk niets inspannends doe druipt het zweet me in straaltjes langs het gezicht. En dat om tien uur in de avond.

• 07 Maart 2017 - 19:45

Grietje Buter:

Hallo Marja en Arnold,

Wat een belevenissen iedere keer, wat valt er veel te zien in dit land.
    Jullie genieten zichtbaar en wij bij het lezen ook.
    Krijgen zelf steeds meer het gevoel, Suriname daar moet je toch echt een keer naar toe.

Groetjes,
    Gerrit en Grietje Buter