Frederiksdorp - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu Frederiksdorp - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu

Frederiksdorp

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

18 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

16 en 17 februari

Via Paramaribo Noord naar Leonsberg. Langs deze weg worden enorm grote huizen gebouwd. Volgens mij woont Bouterse hier ook. Sommige zijn oerlelijk , Dynasty!!
De weg was langer dan we gedacht hadden. Aan het eind van de weg konden we een bootje krijgen naar Nieuw Amsterdam. Heerlijke wind en uitrusten op het water van de Suriname rivier. De bootsman probeerde ons nog een tochtje naar de dolfijnen aan te smeren, nergens zo goedkoop! Dat zal wel daar TRAPPEN WE NIET IN.

Nieuw Amsterdam is een oud fort aan de monding van de Suriname rivier en de Commewijne. Het moest vooral de plantages beschermen tegen indringers vanaf zee.

Nu een mooie lommerrijke omgeving met oude wallen en oude kanonnen en een kruithuisje en een oude gevangenis. Het viel ons tegen. Daarna maar weer fietsen en fietsen met de koperen ploert boven je hoofd. We zoeken koelte bij een bushokje , een Chinese supermarkt of zo maar ergens waar een beetje schaduw is. Bij Marienburg zijn we net een bootje de Commewijne overgestoken . Ongeveer een kwartier. De boot legde gelukkig direkt aan bij Frederiksdorp, onze eindbestemming voor die dag. Het is geen dorp maar de naam van een plantage en een voormalige politiepost. De eigenaar Ton Hagemeijer is net als Arnold voor zijn diensttijd in Suriname geweest. Hij is daar blijven hangen. Hij kon deze toen verwaarloosde plantage nog in de Nederlandse tijd voor een appel en een ei kopen.

Na eerst boer te zijn geweest heeft hij zich op het toerisme gestort. De plantage woningen en de politiepost zijn prachtig gerestaureerd. Wij sliepen in een voormalige politiewoning. Kamer, keuken slaapkamer. zitkamer en badkamer en boven ook nog een ruime slaapkamer, Alles van hout, Even de buurt verkennen en we werden verrast door een tropische regenbui. s. avonds hebben we lekker gegeten samen met een stel uit Albasserdam. Zij, Geke kwam uit Sint Jans Klooster. Het was donker en stil in de nacht. In de ochtend gekwetter van veel vogels o.m de Grietjebie, de lijster van Suriname.
Er zijn hier prachtige vogels zwart met geel, veel roofvogels en weer een kolibri
Het was een mooie belevenis zo op zo n plantage,
Na een lekker ontbijt weer op de fiets , Wij gaan naar de plantages Margarita en Rust en werk. Over zandpaadjes met overal kanaaltjes, sluizen, De kanaaltjes lopen van de Commewijne naar de zee. Zo worden de plantages ook van elkaar gescheiden. Rust en Werk is in het bezit van Armand van Alen. Hij heeft hier en groot veeteelt bedrijf en een viskwekerij. Honderden hectares. Er is van hem op internet een you tube filmpje te zie.

Onderweg op het fetspad overal grote leguanen, Gelukkig zijn ze een beetje bang zo gauw ze je zien of horen. Terug naar Margarieta en daar weer met de boot over de Commewijne richting Marienburg.
waarArnold vroeger eens geweest was. De suikerrietfabriek en rum fabriek zijn nu onttakeld het is net een decor voor een thriller. Een oude Javaan die daar gewerkt had heeft ons daar rondgeleid. Het was bloedheet , ik had het bijna niet meer en onze Javaan was ook nogal lang van stof. Langs de oever van de rivier via de comiissaris Thurkowweg , verre familie van Ineke, naar Meerzorg . We zoeken weer verkoeling bij de Chinese supermarkt. Ik zat er volledig doorheen. Warme rode kop, zere armen van de zon en moe. Gelukkig kwam er een nederlandse engel die aanbood om bij haar om de hoek te rusten en bij te komen, Mooie villla in de nieuwe wijk Palm village, UIteindelijk hebben ze ons helemaal naar Paramaribo gebracht net de auto, Dat was zeker nog 18 km. Over de Bosjesbrug , de grote nieuwe brug over de Commewijne. Vanavond hebben ze de fietsen nagebracht. Geweldig, wat waren we er blij mee!

• 19 Februari 2015 - 22:18

Rianne Bulthuis :

Hey Marja!

Wat leuk om zo een beetje mee te krijgen van wat jullie mee maken! Fijn dat er zulke behulpzame mensen zijn! =D
    En zwemmen met dolfijnen, daar was ik wel ingetrapt denk ik hahaha lijkt me een ontzettend mooie ervaring.
    Heel veel plezier en ik ben erg benieuwd naar de foto's!
    Moeten we maar een keer geen piano spelen ;) maar lekker aan tafel foto's kijken :)

Heel veel plezier! En tot over een paar weken!

Veel liefs en Xx! Rianne

• 20 Februari 2015 - 22:55

Susanne:

Ha die pa en ha die ma, wat weer een avonturen! Ik ben trots op jullie! Maar neem niet te
    Veel hooi op je stok, een dagje rustig aan doen mag ook wel hoor! ;-) liefs!

• 24 Februari 2015 - 12:39

Grietje En Gerrit:

Hallo Marja en Arnold,

Wederom een prachtig verslag.
    Mooi om te lezen het verleden en heden van Suriname.
    Bijzonder dat je iemand tegenkomt die ook geboren is in Sint Jansklooster dat is ook mijn geboorteplaats (Grietje) en dan ook nog een vogel die naar mij vernoemd is dat kan geen toeval zijn.
    Jullie moeten wel een beetje aan jezelf denken met die hitte, gelukkig dat er nog mensen waren die zagen dat jullie wel enige verkoeling konden gebruiken.
    Bijzonder dat je dit soort mensen altijd weer tegen komt.
    Nog veel plezier en tot mails.

Grietje en Gerrit