regen en het koto museum 16 en 17 februari - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu regen en het koto museum 16 en 17 februari - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu

regen en het koto museum 16 en 17 februari

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

21 Februari 2017 | Suriname, Paramaribo

Donderdag 16 februari
Vannacht begon het te regenen. En het is vandaag niet droog geweest.
Gisteren in de namiddag kwam onze autoverhuurder nog een auto brengen. Want hier zijn nog twee vrouwelijke collega’s van Bertus.
De auto verhuurder vertelde ons dat we lekkere roti kunnen eten bij Roop Ram een rotiketen. Ook in Lelydorp is er een. Omdat het zo regende en we niet een echt programma hadden zijn we daar heen gegaan. Ik bestelde een vegetarische en Arnold een roti met kip. Lekker met je handen eten. Het smaakte heerlijk. Veel groenten soorten en daal. In het centrum van Lelydorp zijn veel wariungs . Daar gaan we ook nog wel een keer eten. Even nog naar de supermarkt en dan maar weer door de regen naar huis. Wat kan het in de tropen toch regenen.

Vrijdag 17 februari
Het regent nog steeds. Dat is een goede reden om te beginnen met het maken van de verslagen . In de middag werd het gelukkig droog , Wat gaan we doen. Te laat om op de fiets naar Laarwijk te gaan. Optie Paramaribo ? Ja , naar het Koto museum. Een museum over de klederdracht van het oude Suriname. Van de Creoolse bevolking, Het is verhuisd van Livorno naar de stad, naar de Prinsessenlaan. Een mooi gerestaureerd oud pand. Van binnen heel mooi ingericht . Het wordt gerund door de stichtster mevr. Christine van Russel-Henar. De schrijfster van Angisa tori, het verhaal van de hoofddoek. Zij is de dochter van Ilse Henar- Hewitt en wordt geholpen door vrijwilligsters. Wij werden rondgeleid door een vrijwilligster. Ze wist heel veel te vertellen over de geschiedenis van het hoe en waar om van de hoofddoeken etc, Ik had me er niet veel van voorgesteld maar ik vond het geweldig . Het museum is mooi, de collectie interessante en de sfeer geweldig. Een echte aanrader!
Daarna met de auto naar t Vat gereden om wat te eten en te drinken. Daar moet je geweest zijn als je in Suriname bent. Zien en gezien worden. Dat klopte helemaal. We hadden het eten net op en wie kwamen daar aan Peter Bennema en Frederiek Westra van Holthe. Leuk! Ze waren bij het daar ook aanwezige reisbureau op zoek naar een 4 wheeldrive voor een tocht naar Apoera.
We hebben nog een wandeling gemaakt langs Fort Zeelandia en de Waterkant en teug via de Highway weer naar ons “thuis”.

• 21 Februari 2017 - 18:23

Aafke Bergman:

leuk al jullie belevenissen zo meemaken. En...... it's a small world haha

• 22 Februari 2017 - 11:22

Wendy Elgersma:

jammer van de regen ,maar wat een fantastisch museum
    schitterende kleurrijke kleding. we genieten mee!!