Tuin , Paraflor, - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu Tuin , Paraflor, - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu

Tuin , Paraflor,

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

20 Februari 2017 | Suriname, Paramaribo

Maandag 12 februari Tuin
Maandag hebben we niet veel gedaan. Na het ontbijt zijn we met elkaar de tuin rond gelopen om een plan voor de tuin te maken. Vele verschillende ideeën , maar tenslotte kwamen we er wel uit.
Ik had zaterdag voor twee dagen gekookt kippenpoten, rijst. Met een salade van tomaat en komkommer was het eten zo klaar. Yoghurt met papaya en manja( dat is mango) als toetje.
Jenny haar zus en man kwamen langs, gezellig met elkaar gebabbeld.

Dinsdag 13 februari
We waren van plan om naar de Cola kreek te gaan, maar op de Meursweg op het einde zagen we het bord van het botanisch wandelresort “Paraflor”. De Javaanse tuinman vroeg of we en afspraak hadden. Nee dus, maar hij kon ons ook wel rondleiden.
Hij wist inderdaad heel veel van de planten. De tuin was heel verzorgd met een witzandpad er door heen. Het is een groot park 5ha. Heel veel soorten Palulu , dat is de Heliconia. De soorten kruisen elkaar ook. Ze worden bestoven door de kolibri. Er waren ook varens die goed tegen de zon konden. En de camu camu en super gezonde vrucht. Komt van nature voor langs de rivier oevers in het gehele amazone gebied. Ook de Bixa orellana , of wel de lipstickplant rood en geel. De rode kleur van de zaden gebruiken de indianen om hun gezicht te beschilderen . Halverwege stond er een koelbox met een koud flesje water, heerlijk want het was warm. De eigenaresse van de tuin Lydia Hermelijn kwam ons ook begroeten. We hebben erg genoten en tot slot kregen we een heerlijk koud drankje van watermeloen, ananas, grapefruit.
Hierna zij n we op zoek gegaan naar een indiaanse pottenbakkers familie Matamo. Ze wonen in Bililton aan een zandweg . Op de zandweg stonden niet veel borden. Gelukkig vonden we een aanwijzingsbordje met de naam “aardewerk”. De volgende aanwijzingen ontbraken en op goed geluk verder gegaan bij een splitsing, Uiteindelijk de weg gevraagd aan een oude indiaan en tot onze verbazing spraken we met de pottenbakker zelf. Zijn vrouw was bezig een hele grote pot in de vorm van een vaas te boetseren. De potten worden gemaakt van zwarte klei. De klei wordt gemengd met de schors van een bepaalde boom waar eerst houtskool van gemaakt wordt en gemalen tot poeder . Een oud recept waardoor de potten water dicht worden. De potten worden niet gedraaid maar met de hand gevormd en worden in de openlucht raku gebakken.
Woensdag 14 februari

Om tien uur naar Paramaribo, naar de Herman Sno straat. Twee jaar geleden verbleven we daar bij meneer James Ramlal. James zat op zijn favoriete plekje op het balkon. Hij vond het leuk dat we er waren. We kregen gingerthee en Rien maakte een maaltijd voor ons . Gebakken cassave met pindasaus . Heerlijk! Leuk om even weer terug te zijn . Het was heel vertrouwd.
Beneden in het huis was een indiaanse familie met twee kinderen die ziek waren. Ook vader en moeder waren ziek. Ze kwamen uit zuid Suriname dicht bij de grens met Brazilië. Ze blijven waarschijnlijk langer dan een jaar hier wonen omdat ze vaak naar het ziekenhuis moeten. Wat is James toch sociaal. We hebben afgesproken dat we nog een keer terug komen om met James een tocht te maken in de omgeving.

• 20 Februari 2017 - 08:45

Atze En Stiena. :

Van harte gefeliciteerd met onze jarige Jorick.
    Wij hebben gisteren taartje gegeten. Het was dubbel feest, Jorick haalde zaterdag zijn zwemdiploma!
    Bedankt voor reisverslagen! Fijne tijd daar gewenst.

• 20 Februari 2017 - 10:24

Inge:

Hoi,
    Wat een mooi verslag en prachtige foto's. Jullie hebben het erg naar de zin he,
    geweldig.
    Jullie komen tzt toch wel terug naar Nederland he?
    Liefs, Wim en Inge

• 20 Februari 2017 - 11:52

Wendy En Jan Elgersma:

wat enig om jullie reis zo te volgen.Wat prachtige foto"s.

• 20 Februari 2017 - 12:07

Wendy En Jan Elgersma:

20 febr.2017

nog een aanvulling :ik drukte op een verkeerd knopje,dus.....
    Enig om jullie zo te volgen.Wat een prachtig land.
    Jullie hebben al weer veel ondernomen .
    Al die verschillende soorten groente en fruit.Je kijkt je ogen uit.
    We wensen jullie nog een hele fijne tijd.
    Jan en Wendy.

• 21 Februari 2017 - 10:29

Kees En Renee:

Wat een mooie verhalen en foto's! Prachtig! Geniet ervan! Wij genieten in de sneeuw in Wengen.
    Liefs, Kees en Renee

• 08 Maart 2017 - 14:40

Agnes En Roos-Marije:

Lekker genieten van al die mooie bloemen en planten daar zie ik. Waar gebruiken ze die potten voor? Zal toch niet alleen voor de sier zijn?

• 08 Maart 2017 - 17:19

Marja Ruiter-van Halteren:

Ik weet niet precies waar de potten voor gebruikt worden Ze zijn wel waterdicht dus misschien wel voor water.

• 12 Augustus 2018 - 18:18

Greetje:

prachtige foto's vooral van de flora, herkenbaar