Pikin Sranan en de markt aan de Highway 11 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu Pikin Sranan en de markt aan de Highway 11 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu

Pikin Sranan en de markt aan de Highway 11

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

18 Februari 2017 | Suriname, Paramaribo

Zaterdag 11 februari
Bezoek aan kruidentuin “Pikin Sranan” organic garden
We rijden in de auto; het is even wennen Het is links verkeer en de auto is een automaat. Arnold redt zich er prima mee. Goed opletten want er zitten diepe kuilen in de weg. Je snapt niet dat ze die niet gaan herstellen. Ook heb je hier veel hoge drempels in de weg. Die worden wel aangegeven met borden. We zijn op weg naar Lelydorp voor een rondleiding op een kruidenbedrijf en, wat we niet wisten, een lunch met eigen produkten.. Om tien uur begon het . Wij waren eventjes te laat maar konden zo aanschuiven aan lange tafels . Er waren ongeveer tien locals aanwezig. We kregen eerst een uitleg over de biologische kant van het bedrijf . En dronken lekkere kruiden thee. Daarna gingen we de tuin op om de nutsbomen en kruiden te bekijken en proeven. Peper, Basilicum, Sopropo, Moringa, Sjoeroe, Surinaamse appeltjes, en theesoorten met Lippia alba en de moringa. De lunch bestond uit rijst , gebakken vis, red snapper, en sopropo en daarop werd moringa poeder uitgestrooid. Dus lekker en gezond. En een heerlijk drankje met kruiden erin. Ik heb er hoe kan het ook anders een plantje gekocht Lippia alba. Wat ik ook een prachtige plant vond was de Hibiscus sjoeroe een zuur smakende plant waarvan ze een heerlijke stroop van maken. Stroop is limonade.
Verder naar een chinese supermarkt geweest en gelukkig zonder brokken weer thuis gekomen.

Zondag 11 februari marktdag
Vandaag met Jenny naar de markt aan de Maarten Luther King weg ,de Highway. Ik heb uitleg nodig hoe de groenten heten en wat je er mee kan doen. Het is een overdekte markt met vele kraampjes van Surinaamse boeren/boerinnen. Druk en met veel lawaai. Naast de min of meer bekende groenten als Paksoi, Amsoi, tomaten, komkommers ook veel voor ons nog onbekende als kouseband, antroewa, bita wiri, Boulanger, tajerblad, pomtajer knollen en chinese tajer. Ik snap er nog niet veel van maar volgende week is de buiten keuken klaar en dan moet ik aan de bak. We hebben nog gesproken met de leider van de VHP Santhoki. De opponent van Bouterse. Jenny kende hem nog van uit de tijd dat in afstudeerde in Nederland.
Verder rustig aan gedaan een wandeling gemaakt langs de Gerardsweg en langs zandwegen weer terug naar ons verblijf. De mensen zijn hier heel toegankelijk. We hebben een praatje gemaakt met Nelleke en haar man. Ze wonen in Parmaribo en hebben hier een huisje met een kostgrondje waar ze het weekend komen. Nelleke wees ons nog om prachtige nesten van een wever vogel de bana beki . Die eet dus graag bananen bana . Langs de weg mooie bomen de klere klere , de engelse volksnaam is peacock. Ze zijn er in het geel en rood.
Op de markt hebben we Awara vruchten gekocht want die zijn zo lekker volgen de kenners en zo zien ze er ook uit : kleine ronde oranje vruchtjes. Maar ze smaken helemaal naar niets en je krijgt vezels tussen je tanden. Dus geen awara meer. Maar volgens de kenners was de pit te dik en het vruchtvlees te dun. Maar ik begin er niet weer aan.

• 18 Februari 2017 - 21:49

Ingr:

Hoi Marja en Arnold,

Wat geweldig allemaal wat jullie hebben gedaan.
    Kun je daar Moringa thee kopen??
    Zou je voor mij een doosje of zakje willen meenemen?
    Succes met het stoven/wokken van alle lekkere groente.

Wat jij zegt over dat kleine vruchtje, dat vond ik in Thailand ook met
    veel fruit, ziet er prachtig uit, maar smaakt vaak flauw . Alleen de ananas
    (zalig) en de zure mango met kruiden mengseltje, vond ik echt lekker.
    Liefs, Wim en Inge

• 19 Februari 2017 - 10:48

Wobbie Krijger:

Dag Arnold en Marja,

Mooi om het verslag te lezen. De inhoud daarvan past helemaal bij jullie. Geniet van de komende tijd.

Groeten van ons, Cor en Wobbie

• 19 Februari 2017 - 11:44

René Van De Poel:

halo Marja en Arnold,
    Leuk dat jullie weer een reisverslag maken van jullie trip in Swiet Sranan. Zo komt mijn heimweegevoel weer boven! Ik vind die awara's wel lekker. dwz. vond ik toen.... Misschien dat die vezels nu teveel tussen m'n tanden zouden blijven ; (seniorengebit hè). Maar goed, aan lekkere vruchten geen gebrek daar.
    Ik blijf jullie avonturen volgen!
    Groeten en bigi brasa van René