Een bezoekje aan Suriname Candied Fruits NV - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu Een bezoekje aan Suriname Candied Fruits NV - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu

Een bezoekje aan Suriname Candied Fruits NV

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

13 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

maandag 9 maart

De laatste dag we de auto hebben. Vanmorgen naar het zwembad ban Zen geweest, een kamerverhuurbedrijf met een echt zwembad, dichtbij Zus en Zo . Om half een moesten we terug zijn want we hadden een afspraak bij een nieuwe sucade fabriek in de buurt van de plaats Groningen. De fabriek is gloednieuw en is geopend door de president Bouterse. Een Nederlander die hier al een tijd woont heeft de fabriek opgezet. Er zijn maar twee sucade fabrieken . Een in Nederland in Franeker en een in Miami Florida. Dus het moet uit kunnen om hier in Suriname ook het eindproduct te maken omdat de loonkosten lager zijn. James wist de weg er naar toe dat is gemakkellijk. eerst naar Uitkijk, de Saramacca brug over en dan net na de derde weg rechts aan de Kampongketjilweg. De fabriek ziet er goed uit. Eerst kennis gemaakt met de eigenaar, Ruud Souverein. En tot onze verbazing kende hij Rene van de Poel heel goed. Arnold heeft op het provinciehuis ongeveer 20 jaar met Rene samengewerkt. We kregen uitleg hoe de sucade wordt gemaakt en hoe de productie van de citrusachtige vrucht wordt georganiseerd. De latijnse naam van de gebruikte vrucht is Citrus medica. De schil wordt bewerkt eerst met zout en dan spoelen en dan met suiker. Er is een contract met de plaatselijke boeren gemaakt. Zij profiteren dus ook van het initiatief voor de sucade productie. Op den duur gaan ze in de fabriek ook Papaya en andere vruchten verwerken.
We kregen twee bakjes sucade mee en siroop, een bijproduct.

Dit is het eind van de verslaggeving. Morgen de auto terugbrengen en met de taxi naar Zanderij naar het vliegveld. We hebben genoten van Suriname, een gastvrijland en een prachtige natuur. Ook weet ik nu waar Arnold het over heeft als hij het over zijn tijd in Suriname heeft. Er is veel veranderd, maar toch nog heel veel herkenbaars.

• 13 Maart 2015 - 18:08

René Van De Poel:

wat leuk dat jullie m'n oude vriend Ruud Souverein hebben ontmoet! Hij was destijds een goede collega bij de dienst Stadsontwikkeling in Utrecht. Ik ben in 1980 naar zijn bruiloft geweest in Suriname. Mede door de verschrikkelijk hartelijke en gastvrije ontvangst door de familie van z'n vrouw en al de geweldige ervaringen tijdens mijn vakantie toen, ben ik "besmet" geraakt met het Suriname-virus. Zodoende ben ik toen in 1981 naar Swiet Sranan vertrokken. de rest van het verhaal kennen jullie al. Hopelijk heb je een mail-adress van Ruud?
    Enfin, we spreken / mailen elkaar wel wanneer jullie weer thuis en uitgerust zijn. Ik heb met grote belangstelling en veel plezier jullie mooie reis gevolgd. Goede reis terug en tot gauw.
    Groetjes,
    René

• 15 Maart 2015 - 13:36

Jenny Polanen:

Als het goed is zitten jullie nu met de verwarming aan. Welkom thuis!! We spreken elkaar gauw. Rene wat leuk om iets van je te lezen. groetjes!

• 17 Maart 2015 - 11:06

Winnie Kamphuis:

'k Heb met plezier je verslagen gelezen, Marja. Ik ben nog steeds jaloers behalve op de regendagen.
    Tot ziens weer in Assen. Groeten, Winnie.