Plantages Peperpot, Katwijk en Wederzorg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu Plantages Peperpot, Katwijk en Wederzorg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu

Plantages Peperpot, Katwijk en Wederzorg

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

05 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

donderdag 5 maart,

Een hele leuke dag, maar dat is het eigenlijk altijd wel.
Nu gingen we met de auto plantages bekijken. James ging mee. Eerst naa Peperpot. Dit is een bekende plantage . De plantage ligt aan de andere kant van de Suriname rivier. Dus de Bosjesbrug over en bj Meerzorg naar rechts. Al gauw ging het asfalt over in een zandweg. De directeurswoning is helemaal gerestaureerd. De koffieloods is nog niet opgeknapt en de koffiefabriek ook nog niet. Achter de gebouwen begint de arbeiders kampong. Toen de koffie productie ophield produceerde men citrus. Het is een prachtige locatie , dichtbij Paramaribo, maar er gebeurt te weinig mee. Je kan er niets krijgen en ook niet overnachten. Arnold wilde graag de plantage Katwijk zien. Dis richting de Commewijne rivier. James wist onderweg veel te vellen over diverse projecten en wist veel van de gewassen die hier verbouwd worden. De plantage Katwijk is nog in productie, koffie en citrus vruchten. Je kan hier een rondleiding krijgen, maar wij redden ons er zonder want wij hebben James. Het woonhuis ligt prachtig aan Commewijne rivier en het werkgedeelte meer naar het binnenland. Hier wordt koffie gedroogd en gebrand en in zakken gedaan. De vruchten gaan naar Paramaribo. De zandweg nog verder afgereden om naar de plantage Wederzorg te gaan. Wat zijn het allemaal prachtige namen James kende de familie. Het zag er heel mooi uit. Het plantage huis was in oude staat weer opgebouwd. Dit is ook nog een wekende plantage. Maar ze hebben nu veel koeien. Men is bezig met groente kweek in een kas. Verder wordt alles gezet op toerisme, maar dat moet nog van de grond komen. Wat een mooi landschap. Heel veel kreken, en een prachtige vegetatie, veel fruit en bloemen. En zo nu en dan uitzicht op de Commewijne. Er zijn in dit gebied honderden plantages geweest. Maar de meeste zijn weer verlaten en door de natuur overwoekerd.

• 06 Maart 2015 - 09:44

Susanne:

Volgens mij vermaken jullie je nog wel! Geniet van de laatste paar dagen!

• 09 Maart 2015 - 10:26

Gerrit En Grietje:

Hallo Marja en Arnold,

Wat een verhalen en wat een indrukken.
    Met het lezen van al jullie verhalen waan je jezelf af en toe in de tropen.
    Heel mooi.
    Nog een hele fijne week.

Groetjes,
    Gerrit en Grietje

• 06 Maart 2016 - 16:20

Lucia Thijssen:

Wat leuk om je verhaal te lezen. De zuster van mijn grootmoeder heeft vanaf omstreeks 1895 tot (onbekend) op de Plantage Wederzorg gewoond. Ze was de dochter van een Amsterdamse kunst-schilder en na de vroege dood van haar vader moesten zij en haar zusters gaan werken om geld te verdienen. Ze kwam als kindermeisje bij een familie in huis en -zo is althans het verhaal- trouwde met de zoon des huizes die directeur of bedrijfsleider werd op Plantage Wederzorg.Daar kreeg ze drie kinderen.Wanneer ze zijn teruggekomen, weet ik niet, alleen dat ze in 1934 in Haarlem is overleden en haar man in 1941.Ik heb nog een ansichtkaart hier van een Surinaamse kapper die plantage-arbeiders aan het knippen is, aan mijn grootouders in Almelo gestuurd door hun neefjes Jopie en Willy vanuit de plantage Wederzorg.
    Dus erg leuk op internet de foto's van het huis te zien. Of mijn familieleden daarin
    gewoond hebben? Dat weet ik niet. Mijn grootmoeder vertelde vaak dat haar zuster weleens mensen hielp die van het Duivelseiland (gevangenis) waren gevlucht en in de bossen rondzwierven op zoek naar eten.Ze was nooit bang voor die mensen want -zo vertelde ze- als je geen vragen stelde en ze gewoon als mensen behandelde en hielp, gedroegen zij zich ook fatsoenlijk.

• 01 Mei 2019 - 18:30

Maayke Coenen :

Hoi, ik lees toevallig het verhaal van Lucia Thijssen en zou graag in contact komen met haar. Heb jij toevallig haar gegevens?
    Groeten Maayke