Galibi , tweed dag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu Galibi , tweed dag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu

Galibi , tweed dag

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

05 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

3 maart .
Het regent nog steeds. Een deel van de groep die een tweedagse hadden geboekt gaat terug naar Albina. Wij kregen een rondleiding door de twee indianen dorpjes door onze gids Jeffrey. De indianen huisjes hebben een dak van gevlochten pina bladeren. De huizen staan verspreid in een soort duinzand. Een beetje zoals op onze eilanden. Al staan coscospalmen en vruchtbomen bij hun huizen. Ook hebben ze veel bloemenplanten bij hun huis. Jeffrey komt uit Christiaankondre. Hij liet ons de trommels en andere muziekinstrumenten ziejn. Hoe ze gemaakt worden en hoe ze gebruikt worden. Ook toonde hij de kleding die bij een ceremonie past. Vervolgens zagen we hoe de cassave bereid wordt, eerst raspen op een houten plank met spijkers, vervolgens in het water en koken om het blauwzuur te neutraliseren. Dan weer drogen en persen en stampen. Een kg meel bij Appie Heijn is eenvoudiger. Verder op in het tweede dorpje, een kliniek, schooltje en een kerkje. Deze kinderen willen en mogen wel gefotografeerd worden. Ze vinden het zelfs wel leuk lijkt het. Om vier uur gingen we met de boot naar Frans Gyuana aan de overkant. Het weer is intussen weer opgeknapt. Nog op de Marowijne zagen we parende schildpadden. Een geweldig spektakel. Klappen en slaan met de vinachtige poten, veel kabaal . En wat zijn ze groot. (green turtle) Je kon hun koppen goed zien. Aan de Franse kust zagen we rode Ibissen , witten en blauwe reigers. Aan wal gingen we naar een indianen dorpje. Alles in het Frans. Ook betalen met euro's . Meer toeristisch ontwikkeld met geld uit Frankrijk en Europa. Frans Guyana is gewoon een provincie van Frankrijk. En onafhankelijk worden , daar willen ze niet aan deken. Weer terug naar Galibi. Snel even eten en rond achten werden we verrast door indianen muziek met zang en traditionele muziekinstrumenten.

Mooie beleving.

• 06 Maart 2015 - 13:26

Iety:

Wat een avonturen weer. Indrukwekkend het verhaal van de schildpadden. Jullie boffen maar met een man als John.
    Ik moet wel lachen om al die mooie namen van dorpen en plantages.
    geniet nog van jullie laatste week!
    groeten, Iety

• 10 Maart 2015 - 16:25

Winnie Kamphuis:

Wat een belevenissen weer, jongens! Vooral met die schildpadden; het lijken wel dinosaurussen.
    Nu maar op naar Peperpot. Groeten Winnie.