Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu

Bigi Pan

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

01 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

woensdag 25 februari

Een geweldige dag!
Om kwart over acht kwam Stefanie ons halen. We reden achter haar aan het dorp uit langs de rivier naar een plek waar haar boot lag. Het was een smalle open boot . Ze nam proviand en ijs mee . Haar zoon was de bootsman en Stefanie voorop . Daar gingen w, eerst over de Nickerie rivie en na vijf minuten links af een kreek in. Maar dat gaat zo maar niet de boor moest over de dijk. Met een rollenbaan en met de hoogst mogelijke snelheid op de dijk af- wij waren inmiddels even uitgestapt- De boot kwam tot halverwege de dijk. Met zijn vieren hebben we de boot via de rollenbaan over de dijk gesleept. En dan de kreek in. Deze kreek is met de hand gegraven en is acht kilometer lang. Aan beide kanten Mangrove bossen en heel veel vogels, groot en klein. On der anderen een ijsvogel, veel reiger soorten, roodkopspecht, boomklever, grote en kleine Anie. Een hel mooie kreek om door te varen. Vanuit de kreek kwamen op het grote meer, de pan, Het was er ondiep. Op het meer heeft Stefanie een groot huis op palen met veertien hutten. DE accommodatie was door Stefanie zelf ontworpen en bebouwd. We kregen lekkere hapjes en vruchten en je kon de koffie thee en limonade zelf pakken. Stefanie begon alvast in de openlucht keuken want er was een groep van acht personen in aantocht . Die zaten nog op het meer. Ze hadden daar i het huis op palen overnacht. We dachten dat we alleen waren maar met zijn tienen was het heel gezellig. Je kon i hangmat liggen wat zonnen of kanoen. Om twee uur kwam er nog een groep. Om drie uur gingen we met drie boten het meer op. En voeten door kreken en geulen richting zee. Hier was het tijd voor ons modderbad. Ons niet gezien. Maar ik moet zeggen het was wel een lachwekkend gezicht al die volledig onherkenbare mensen als moddermannetjes en vrouwtjes te zien. Een prachtige natuur, heel bijzonder die kleimassa tot honderden meters ver de zee in. Onderweg zagen we al een plek waar heel veel roze flaningo;s waren. Nadat ieder zich wat van de modder had ontdaan door een duik in en poeletje gingen we wee het meer op richting de Pan. We zagen al een grote goep flamingo's . De motoren weden uitgedaan en langzamerhand dreven we in de richting van de flamingo's. Eindelijk vlogen ze weg en dan komen de rode ibissen met tientallen tegelijk om te overnachten in de struikjes en bomen. Ik heb nog nooit zo n spektakel gezien. Duizenden rode Ibisssen in en op weg naar hunn slaapplaatsen. Het werd al donker toen we terug vaarden naar de lodge-huis op palen, De man van Stefanie bracht ons in het via de kreek terug naar de wal. DE kreek was heel donker en we hadden een sterke zaklantaarn nodig op de weg te vinden. De man van Stefanie had nog een soort lasso meegenomen om kaaimannen te vangen. We hebben er wel een grote gezien maar niet gevangen. Nog even weer de helling proef met de boot - van de zeekant af was dat gemakkelijker en dan weer met de auto naar Hap Snap.
Een onvergetelijke dag! En goed verzorgd door Stefanie

• 01 Maart 2015 - 10:39

Inge:

Hoi Marja en Arnold,

Hier stormt het! Heerlijk om jouw verhaal te lezen Marja. Avontuurlijk hoor Suriname.
    Veel plezier verder. De tijd gaat snel he.
    Liefs, Wim en Inge

• 01 Maart 2015 - 13:13

Iety Leukfeldt:

Na een periode van stilte ( waarin ik bang was dat je een zonnesteek had opgelopen Marja) gelukkig een heleboel verslagen achterelkaar.het is genieten van jullie avonturen!
    Groeten, Iety