Met de postboot naar de Commewijne plantages - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu Met de postboot naar de Commewijne plantages - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu

Met de postboot naar de Commewijne plantages

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

16 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

15 februari,

Om zes uur ging de wekker het is nog donker. Om zeven uur moesten wij bij de SMS steiger aan de Waterkant zijn. De boot vertrok een uurtje later met aan boord vier witte Nederlanders en een grote familie Surinamers uit Nederland. Ongeveer 20 personen.
Her weer is bewolkt maar niet koud. Deze boot gaat twee maal per week naar de plantages, We varen via de Suriname rivier de Commewijne rivier op.
De plantages hebben prachtige namen als Rust en Werk, Margareta, Nieuwe Grond, Alliance en Bakkie. Bakkie is de volksnaam voor Reijinsdorp en ligt op drie uur varen aan een kreek. Er hebben hier honderden plantages gelegen met suikerriet, cacao, koffie,citrus teelt. De eerste stop was na twee uren varen bij de plantage Alliance. Er zijn nu nog vele huisjes van Javanen ( vroeger contractarbeiders) We zagen nog een kleine kweekhoek van struikes citrus. Heerlijke sinaasappelen gekocht. Elke plantage heeft een of meer sluisjes die het overtolliige water lozen op de rivier. Op het sluisje van Aliance een plaquette met de tekst Terallince herinnering aan de heer G.N. Gummels direkteur Aliance van 1936 tot 1956, Na een uurtje weer verder naar Bakkie. De eerste persoon die ik zag was een blanke man, de eigenaar Bas van der Speck .
, Hij heeft met zijn vrouw Masha Mormon de plantage ingericht voor toerisme. Ik had ze beide gezien in het acht uur journaal waarin een stukje van drie minuten over deze plantage was opgenomen.
We hebben er Moksi alesi gegeten, de creoolse nassie en een drnkje Markoesa . Ze hebben een heel mooi museumpje over de geschiedenis van de plantages en speciaal van Bakkie en omgeving. Slaven kettingen en ijzeren slavenkogels voor aan de benen en mooie oude boeken van Stedman. Alle activiteiten worden bijna opgezet door particuliren. Een Nedelandse man en vrouwe die we hier ontmoet hebben ,hebben een stichting voor veel kindertehuizen. Blijkbaar erg nodig. Ze wonen een half jaar per jaar op een plantage aan de ander kant van de Commewije. Het was een rustige interessante dag waarbij de fiets op de kade bleef. Relaxen dus!

• 16 Februari 2015 - 10:04

Inge:

Lieve Marja en Arnold,

Wat een geweldig mooie reis maken jullie door Suriname.
    Veel plezier verder!
    Wim en Inge

• 16 Februari 2015 - 12:09

Wim En Rieky Philips:

Lieve Marja en Arnold

Met veel belangstelling volgen wij jullie mooie reisverslagen,geweldig wat een mooi
    avontuur maken jullie mee. Wij zijn positief jaloers op jullie en verder nog heelveel
    vakantie plezier toegewenst.

Hartelijke groeten,

Wim en Rieky.

• 16 Februari 2015 - 21:05

Henk En Ingrid:

Hoi Marja en Arnold ,
    Leuke verhalen . We blijven jullie volgen .
    Geniet daar .

Liefs , Ingrid en Henk

• 17 Februari 2015 - 11:23

Iety Leukfeldt:

Ha wereldreizigers,

Dankzij je levendige verslagen kan ik meegenieten van jullie reis. Zo leer je een hele geschiedenis kennen van een voormalige kolonie. Genieten maar!

• 17 Februari 2015 - 14:04

Grietje En Gerrit :

Hallo Marja e Arnold,

Wat een leuk verhaal echt genieten, ik heb ook een reportage van de mensen gezien over deze toeristische plantage. Op de kaart reis ik met jullie mee.

• 27 Augustus 2015 - 15:03

Wim Vos:

Ik woon nu inSuriname vanaf 2012 ik was er v/h in 1953-1955 als militair en Suriname bleef maar in mij spoken. Wij hebben nog geen binnenlandse reizen gemaakt, maar dat gaat binnenkort zeker komen. Zelf ben ik een watersport man en hou van varen.
    Uw leuke reisverslag om met de postboot te gaan zal zeker vlug gaan komen voor ons en het zal niet bij de eerste reis blijven, want als gepensioneerde heb ik alle tijd nu ik in Suriname woon en met een Surinaamse hertrouwd ben gaat hier alles op z,n Grieks, want de andere dag schijnt de zon weer.

Wordt vervolgt

Wim Vos
    Paramaribo

• 13 Juli 2016 - 18:46

Marina Boverhoff:

Beste Marja,

wat leuk om te lezen dat jullie daar zijn geweest.
    Jullie kennen ons niet, maar wij vertrekken over enkele dagen naar Suriname en hebben de intentie om ook deze route te nemen...met de SMS postboot inderdaad...
    Ik heb alleen een paar vragen, omdat ik verder op Internet geen andere informatiebronnen kan vinden:
    - op welke dagen vertrekt dit boot? als jullie dat nog weten..
    - en wat kost het?
    Wij willen inderdaad bij Bakkie aannkomen en daar op een plantage overnachten...

Heel veel dank alvast
    &
    alle informatie wat jullie hebben is VAN HARTE WELKOM!

Wij reizen met onze dochters, vanauit Aruba, waar we nu wonen voor 3 jaar.

groetjs en veel reisplezier.
    En wie weet ? Tot ziens ooit!

gr Marina

• 19 Februari 2018 - 22:54

Ineke:

Deze tocht kost op dit moment 70 srd (is 7,50 euro). De boot gaat op vrijdag en maandag. Nu de srd steeds minder waard wordt verandert de prijs nogal eens. Denk om regencape en/of paraplu. Aan boord is een w.c. en geen eten. Je kan aan boord bestellen om in Bakkie te eten.Heb een fijne reis....