Tentena, Badavalley - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu Tentena, Badavalley - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu

Tentena, Badavalley

Blijf op de hoogte en volg Marja

29 Maart 2013 | Indonesië, Sulawesi Island

Tentena ,Twee dagen naar de Badavalley 13 en 14 maart.

Vanmorgenvroeg de eigenaresse, Doris, gevraagd of er een mogelijkheid is om vandaag naar de Badavalley te gaan. Dat kon. We gaan met zn zessen in een vierwheeldrive Toyota. We nemen alleen een rugzakje voor twee dagen mee. Doris maakt gauw een meeneem lunch klaar en daarna vertrekken we om halftien. Eerst gaan we een waterval bekijken, Terjun Salopa. Een prachtige brede waterval over verschillende plateaus. Hierna gaan we door naar de Badavalley. Vroeger duurde de tocht alleen al meerdere dagen. De weg is inmiddels wat verbeterd en we doen er zo’n 5 uur over. Onderweg moeten we slalommen langs wat oudere landslides,aardverschuivingen, soms door heel diepe kleisporen. Maar we komen er door. Gelukkig nauwelijks regen. Want bij regen moeten de auto;s die geen fourwheeldrive hebben soms noodgedwongen overnachten. Onderweg de lekkere lunch gegeten die Doris meegeggeven had. De weg was erg bergachtig met diepe ravijnen. Na 5 uur crossen dan eindelijk de Bada valley. Een prachtig gezicht Op naar de megalythen. De beelden van de voorouders, enkele duizenden jaren oud. Ze liggen verspreid in het landschap en doen denken aan beelden in Zuidamerika. De eerste was Langka Bulawa, In totaal hebben we er die dag vier gezien. Niemand weet waar de stenen van daan komen en waar ze voor gediend hebben is ook niet helemaal duidelijk. Het steenmateriaal waarvan ze gemaakt zijn komt in ieder geval niet uit de Badavalley. De nacht door gebracht in een guesthouse guesthouse in Gintu, Een nieuw guesthouse , alles was door onze gids/driver, de man van Doris geregeld.
De volgende dag na het ontbijt om zevn uur meteen weer op stap voor de volgende vier beelden. Het is en prachtige omgeving met mooie dorpjes , met veel bloemen. De stemming zit er goed in. De volgende megalythen zijn al even mooi. Vooral de grootste, van ruim 4 meter, die wat scheef is gezakt , Palindo, maakt veel indruk. Net Paaseiland. Na de lunch in het zelfde guesthouse weer terug naar Tentena. Een avontuurlijke tocht terug. Het was een bijzondere indrukwekkende tocht. Onderweg veel varens , gewone, maar ook boomvarens , een echt stukje regenwoud.