Een lange reis Tentena -Palopo-Rantepao - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu Een lange reis Tentena -Palopo-Rantepao - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu

Een lange reis Tentena -Palopo-Rantepao

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

29 Maart 2013 | Indonesië, Sulawesi Island

Zaterdag 16 maart “Een lange reis”.

Om halftien naar het ticketkantoor . Gelukkig dichtbij om de hoek. Gistereen de tickets voor de bus alvast gekocht zodat we zeker zijn van een zitplaats. Vandaag gaan we van Tentena naar Palopo met de bus en daar willen we overstappen op een kijang of minibus naar Rantepao in Toraja land. De bus was op tijd , er zaten al veel mensen . Dit is de lange afstandsbus van Poso naar Makassar. We zaten op 15 3en 16 net voor het midden. Onderweg stopt de bus voor eten,drinken en toilet. De eerste keer in Tendolo de tweede ker in Bonebone , avondeten. Het landshap is prachtig, heel erg hoge bergen, rivieren,bruggen,watervallen. Genieten dus. Kotte bochten voor de chauuffeur heelveel daaiwerk. Onderwg veel cacaobomen. Een prachtige natuur , maa er wordt ookveel gekapt en dan komen de oliepalmen. We zijn de enige toeristen in de bus. Iedereen was plotseling in rep en roer. De bus stopte en iederen eruit. We moesten een brug over, en noodbrug want de originele was weggeslagen. Geen passagiers in de bus . Kruipennd ging de bus over de brug. Alles ging gelukkig goed en konden we weer instappen. Na het eten in Bonebone was het ineens donker en het begon wat te regenen. We waren wel blijdat we de bergen uit waren. Geen ploseling in de bocht te voorschijn komende vrachtwagens meer met halve noodstops. Nu veel dorpjes ,vooral, christelijk gebied met veel kerkjes.
De tocht duurde erg lang. Langzaerhand begonnen we aan het idee te wennen dat het beter was te stoppen in Palopo en daar een hotel te zoeken en de volgende dag naar Rantepao te gaan. We werden gelukkig bij een hotel afgezet. Gelukkig maar want in de Loneleyplanet stond geen een hotel. Morgen gaan we dus naar Rntepao. Maar zien hoe het gaat.