Noordmolukken, Ternate,Tidore, Halmahera - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu Noordmolukken, Ternate,Tidore, Halmahera - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Marja Ruiter-van Halteren - WaarBenJij.nu

Noordmolukken, Ternate,Tidore, Halmahera

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

22 Februari 2013 | Indonesië, Sulawesi Island

Slamat datang (1)

Wat is Indonesie ver. De vlucht Amsterdam-Jakarta duurde 16 uur. Lekker geslapen in Fm 7 hotel bij de luchthaven . Dit is een daghotel. On twaalf uur s-nachts weeer naar het vliegveld voor onze trip naar Makassar . Daar over gestapt op een vlucht naar Ternate,Noord Molukken. Mijn tas kwam als laatste op de band. Gelukkig alles is er. Vanuit Nederland hadden we een hotel geboekt met transfer van vliegveld naar hotel Bela international. Helaas niemand te zien. Uiteindlijk een taxi genomen. In ht hotel bleken we onbekend te zijn dus geen boeking. Gelukkig hadden wij de papiereren mt bevestiging van de boeking. Met wat bellen en gebaren is het uiteindelijk toch goed gekomen. Dat mag ook wel voor zo’n duur hotel. In dit hotel zit ook een goep van de Nederlandse organisatie Sawadee.
Op stap in kota Ternate. Heel druk. De overgang van de kou naar het vochtige warme Ternate is groot. Te heet om te lopen. We nemen steeds een Bemo (kleinsoort eenvoudig taxibusje) Er zijn hier vier forten uit de VOC tijd of daarvoor.Met de bemo op zoek naar Fort Oranje. Een groot overwoekerd fort van de VOC. De binnenplaats is helemaal volgebouwd met huizen. De ommuring is nog in gedeeltelijk redelijke staat. Je kan er overheen lopen. Dan kun je ook zien hoe groot het wel geweest is. Het is bijna niet voor te stellen hoe weinig aandacht hier voor monumenten is. Zo nu en dan opknappenen en weer helemaal laten vervallen. Ternate is een belangrijk sultanaat. De sultan is nog steeds een belangrijke man. Zijn paleis de kraton moet je dus wel gezien hebben. We hebben geen kopje thee met hem kunnen dinken omdat hij in Jakarta was. Dit was genoeg voor de eerstedag. NU maar even wat bijslapen. Slamat tidur.

Tags: Ternate